Sembang Sini
Mari Sertai Kami!!
Kami menyediakan pelbagai hiburan,kenalan dan lain2 lagi.

Kelahiran Manusia Paling Utama

View previous topic View next topic Go down

Kelahiran Manusia Paling Utama

Post by Mohd Danial(Admin) on Thu Feb 14, 2013 3:00 pm

Assalamualaikum,,



Belum pun sempat dia mengangkat belanga yang berisi seorang bayi itu,dek kerana kuatnya pancaran cahaya yang datangnya daripada tubuh bayi tersebut maka meletuplah belanga tadi kerana tidak tertahankan cahayanya yang begitu terang sekali.Maka,mata pun bertemu mata.Alangkah terpesonanya Abdul Mutalib melihat mata cucunya lantas menyebabkannya jatuh cinta kepada cucunya itu.

Di satu sudut dunia yang lain pula,dunia kaum yang dikenali sebagai penganut agama Majusi gempar dengan terpadamnya api yang mereka sembah sejak 1000 tahun lalu yang gah memarakkan pengaruhnya.Istana-istana Parsi bergegar seketika mengejutkan penghuninya,menurut riwayat,14 tiang serinya runtuh dan keadaan istana itu retak teruk.Itu menandakan keadaan kerajaan Parsi yang bakal runtuh.Dalam waktu yang sama,Tasik Sava yang dianggap suci juga telah tenggelam ke dalam tanah.Setelah kelahiran bayi itu,tembakan bintang menjadi lebih kerap menandakan berakhirnya pengetahuan Syaitan dan Jin mengenai perkara ghaib di Sidratul Muntaha.

Siapakah bayi itu sehinggakan kelahirannya membuatkan dunia gempar buat seketika?

Menurut riwayat daripada Abdul Mutalib,"Ketika aku berada di Kaabah,tiba-tiba semua berhala jatuh dan bersujud ke arah Kaabah..dan lalu aku mendengar suara daripada dinding Kaabah,"Telah lahir seorang nabi yang akan menghapuskan Jahiliyyah dan kekafiran,,dan dengan kelahirannya juga,dia akan mensucikan aku daripada berhala-hala di sekelilingku ini dan menyeru umatnya agar menyembah hanya yang Esa dan yang Maha Mengetahui segalanya..",,"

Anda masih berteka teki,?
izinkan saya beri pencerahan yang lebih cerah sedikit..Smile

Itulah dia sejarah kelahiran manusia utama di muka bumi ini,yakni Nabi Muhammad Rasulillah Sallallahi alaihi wa a'lihi wa sallim.Seorang nabi yang utama,Sayyidul Anbiya',Seorang nabi yang terakhir,Khotiman Nabiyy,dan umatnya merupakan seuntung-untung ummat sepanjang bumi ini berputar di atas paksinya.Seorang nabi yang tawadu',terkenal dengan sifat sabarnya,tersebar dakwahnya dengan akhlaknya,tertewasnya musuh-musuh dengan keberaniannya berkat doa-doanya,tertawan hati orang kafir melihat caranya dan kalah kewibawaan pemimpin yang setaraf dengannya melalui sifat zuhudnya.Malah,orang-orang barat sendiri mengiktiraf kepimpinan baginda sehinggakan mereka meletakkan nama "Prophet Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam" di tempat teratas dalam senarai Pemimpin paling berpengaruh sepanjang zaman.,*mata bersinar-sinar*

Hal ini kerana corak tarbiyahnya yang berbeza dengan pemimpin-pemimpin yang lain ketika itu.Seorang pemimpin,ketua negara dan pembesar-pembesar pastinya sinonim dengan istananya yang besar,harta yang banyak,minuman yang enak-enak,makanan yang lazat serta,,*alah,anda pun tahu apa yang sinonim dengan pemimpin zaman sekarang kan?*,,tetapi baginda?baginda sanggup meninggalkan dunia dan seisinya kerana obsesinya cinta Rasulullah kepada Allah sehinggakan kunci dunia yang telah Allah berikan pun telah baginda tolak dengan baik.*Banglo?Swimming Pool?Kanopi?Ferari?,,hmm,petik jari je*.Menurut satu riwayat hadis,,

"Solat dua rakaat fajar itu lebih baik daripada seisi dunia ini,,"

Anda faham?,,Subhanallah!Baiklah,disini saya pun tidak berniat hendak bercerita dengan lebih lanjut tentang sejarah kelahiran Rasulullah itu bagaimana dan bagaimana pula kisah hidupnya selepas itu.Cuma disini saya hendak ringkaskan sahaja dalam bentuk kisah-kisah yang menjadi nas kepada sifat-sifatnya yang selalu anda dambakan itu.
Jika kita hendak meminang orang,pastilah kita mahu meminang orang yang baik keperibadiannya,luhur akhlaknya serta yang mempunyai sifat malu yang tebal.Sampaikan ada juga anak dara yang terlalu malu sehinggakan apabila dia terlihat lelaki dia akan segera menyembunyikan diri.Bukan setakat menyembunyikan diri sahaja,malah sanggup berlari-lari segera naik ke tingkat atas dan seterusnya anda akan mendengar bunyi "Gedebukk!,,aduh,"..seperti itu kah?

Ibnu Umar R.A meriwayatkan bahawa terlampaunya sifat Rasulullah itu sehingga baginda tidak memandang tepat kearah wajah seseorang itu yakni baginda tidak merenung tepat kearah matanya.Abu Sa'id

Khudri (r.a) meriwayatkan bahawa :

"Sifat malu dan silu Rasulullah S.A.W mengatasi sifat seorang gadis sunti yang berada di sebalik purdah, "Jika Baginda S.A.W tidak menyukai sesuatu kami dapat mengenalinya melalui wajahnya : disebabkan sifat pemalunya yang bersangatan, Baginda S.A.W tidak suka menyatakan sesuatu yang Baginda S.A.W tidak suka".

#bagaimana?anda ada?saya pun kurang daripada itu..itulah Kitabul Haya'

"Haih,,apa pasal lah macam tak sedap je lauk hari ni,,"Anda merungut.Kalau merungut dalam hati itu pun apalah kurangnya.Tapi ni haa,,dia bagi open mouth sahaja rungutannya.Tak kecil ke hati orang yang masak lauk tu?Kalau anda yang masak lauk itu,pasti anda akan segera menghempuk periuk tepat ke mukanya kan?

Suatu hari Rasulullah s.a.w didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya. Siapa yang melihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah s.a.w seulas demi seulas dengan tersenyum.

Biasanya Rasulullah s.a.w akan menjemput para sahabat makan bersama apa yang diterimanya, namun kali ini tidak. Tiada seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah s.a.w terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah s.a.w itu.

Lalu mereka bertanya mengapakah Rasulullah tidak menjemput mereka makan limau yang nampak sedap itu. Dengan tersenyum Rasulullah s.a.w menjelaskan "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya."

#Rasa terpukul tidak dengan akhlak Rasulullah?~Kitabul Adab

Anda rasa seperti hendak pukul sahaja budak yang selalu mengejek anda.Di dalam otak anda sekarang cuma bermain-main gambaran kepalan penumbuk anda tepat dilepaskan ke mukanya,lalu tercabut giginya.*Sungguh mendalam fikiran itu..*.Haih,,tariklah segera fikiran seperti itu..Kita renung cara Rasulullah..

Menurut riwayat,setiap hari Rasulullah S.A.W. akan pergi ke pasar bagi meneruskan rutin hariannya memberi makan kepada seorang pengemis yahudi yang tua dan buta..Apa yang menjadikan Haibah Rasulullah itu meninggi ialah,setiap hari dia memberikan makanan kepada orang tua yang buta itu,dia akan sentiasa diingatkan oleh pengemis itu agar menjauhkan diri daripada seorang yang bernama MUHAMMAD.

"Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya,"

Subhanallah!apa yang Rasulullah lakukan?

Rasulullah terus menyuapkan makanan kepada pengemis itu tanpa berkata walau sepatah pun.Rasulullah melakukannya setiap hari tanpa berkata walau sepatah pun,dan tidak pernah menyimpan dendam terhadapnya sehinggalah kewafatan baginda..Allahu Akbar!

#Kalau ada manusia jenis seperti itu yang perlu anda hadapi,pasti esoknya akan keluar berita,,"Mayat seorang pengemis buta ditemui di dalam sebuah longkang kejiranan..",,anda pasti boleh sabar sepanjang hayat?



Saya rasa sifat-sifat keperibadian Rasulullah yang saya tampilkan ini sudah cukup untuk membuatkan anda terduduk kan?Sebenarnya,beribu-ribu lagi keperibadian Rasulullah yang belum saya senaraikan dan berpuluh ribu hadis belum saya susunkan untuk anda.Namun,saya rasa sudah cukup panjang tulisan ini memandangkan waktu yang di'spend'kan di rumah sudah hampir tamat.Sebentar lagi mahu pulang asrama.



Saya takkan boleh lari daripada Haibah Rasulullah:)q

Maka bagaimana?sekadar inilah pengisian kita pada kali ini.Semoga dengan pengisian ini bakal menambahkan lagi kecintaan kita kepada Rasulullah S.A.W. dan diharap agar diri ini dan diri anda semua bakal menerima sifat Rasulullah serta menerapkan dalam kehidupan seharian kita di atas paksi yang semakin mencabar ini.

Sekian:)

Credit By : Izham Aziz
avatar
Mohd Danial(Admin)
BEGINNER
BEGINNER

Posts : 80
Tokens : -851
Like : 3
Join date : 2013-02-10
Age : 20
Location : Johor Bharu

http://sembangsini.ohmylife.net

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum